آکنه چیست؟

آکنه (Acne vulgaris) زمانی ایجاد می‌شود که سبوم (یک ماده روغنی)، باکتری‌ها، سلول‌های مرده پوست و حتی مو منافذ پوست شما را می‌بندند. مسدود شدن منافذ باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه، ندول‌ها، جوش‌های سرسفید و دیگر انواع جوش و آکنه می‌شوند. این عارضه ممکن است برای هرکسی پیش آید، اما طبق آمار نوجوانان بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند. ایجاد آکنه روی پوست، معمولا عارضه دیگری ایجاد نمی‌کند، اما اگر این مشکل شدت یابد، باعث ایجاد اسکار آکنه خواهد شد.

وجود آکنه روی گونه های خانوم ها

فرق آکنه با جوش؟

اکثر افراد به هر برآمدگی و قرمزی که روی پوست می‌بینند، جوش یا آکنه می‌گویند؛ درحالی که باید گفت این چنین نیست. جوش معمولا به صورت تک و دانه‌ای روی پوست ظاهر می‌شود، اما آکنه تعدادی برآمدگی چرکی است که با درد و سوزش همراه خواهد بود. جوش نشانه‌ای از بیماری است و آکنه خود نوعی بیماری به‌شمار می‌آید. آکنه‌ها در اکثر مواقع باید با مصرف دارو و کرم درمان شوند، درحالی که جوش‌ها با گذر زمان بهبود پیدا می‌کنند.

با شرکت در دوره های آموزشی پوست و فیشیال یکی از سرفصل های مهمی که آموزش میبینید تشخیص و درمان انواع آکنه و جوش می باشد, دوره آموزشی صفر تا صد فیشیال و پاکسازی پوست را جهت ورود به بازار کار پر درآمد پوست از دست ندهید.جهت مشاهده کامل سرفصل های دوره بر روی صفر تا صد فیشیال و پاکسازی پوست کلیک کنید.

شناخت انواع آکنه

این عارضه پوستی شایع، انواع مختلفی دارد که هرکدام به یک شکل هستند و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. برای آنکه بهترین درمان آکنه را انتخاب کنید، در ادامه انواع این عارضه را معرفی می‌کنیم:

نمونه آکنه روی صورت خانوم ها

آکنه ولگاریس:

شاید با دیدن نام آکنه ولگاریس نگران شوید و برایتان سوال پیش آید که این جوش نوع خاص چه ویژگی‌هایی دارد؟ باید گفت ولگاریس همان جوش‌های رایجی است که تمام افراد یکبار در زندگی آن را تجربه کرده‌اند. افرادی که دچار آکنه ولگاریس می‌شوند، ممکن است جوش‌های سرسیاه، جوش‌های سرسفید و جوش‌های التهابی را تجربه کنند. این جوش‌ها گاهی‌اوقات کوچک و خفیف و گاهی‌اوقات شدیدتر هستند، به‌طوری که ممکن است درمان آن‌ها طول بکشد یا حتی بعد از درمان جای آن‌ها باقی بماند.

عکس آکنه ولگاریس روی صورت خانوم ها

آکنه پاپول:

پاپول‌ها یکی از انواع آکنه دردناک هستند که روی سطح پوست به‌صورت ضایعات التهابی قرمز ایجاد می‌شوند. گاهی‌اوقات پاپول‌ها علاوه‌بر درد، با حساسیت نیز همراه خواهند بود.

عکس آکنه پاپول روی صورت خانوم ها

آکنه قارچی

آکنه قارچی، التهاب و خارش دارد و دلیلی که باعث بروز این نوع آکنه می‌شود، تولید بیش از حد معمول مخمر در فولیکول‌های مو بیان شده است.

علل ایجاد آکنه؛ چه چیزی باعث ایجاد آکنه می‌شود؟

اصلی‌ترین دلیل ایجاد آکنه، تجمع چربی زیر پوست است؛ در واقع چربی‌ها زیر پوست جمع می‌شوند و چون راهی برای خروج پیدا نمی‌کنند، آکنه‌ها ایجاد خواهند شد. البته دلیل بروز انواع آکنه متفاوت است که شما باید با مراجعه به یک متخصص، نوع و دلیل آکنه را متوجه شوید. اما به‌طور کلی مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، از علل ایجاد آکنه محسوب می‌شوند.

  • فعالیت هورمونی: در نوجوانی و بلوغ، هورمون جنسی تستوسترون تولید می‌شود. حال اگر غدد چربی بیشتر از حد معمول فعالیت داشته باشند، چربی زیر پوست جمع می‌شود که نتیجه آن ایجاد آکنه خواهد بود.
  • استرس: از دیگر علل ایجاد آکنه که هم در نوجوانی و هم در بزرگسالی در بروز انواع آکنه نقش دارد، استرس است. زمانی که شما دچار اضطراب و استرس می‌شوید، در بدن سم تولید خواهد شد که این سموم در ادامه روی غدد چربی اثر می‌گذارند و فعالیت این غدد را مختل می‌کنند که نتیجه این مشکل، بروز آکنه است.
  • مصرف برخی از داروها: داروهای استروئیدی یا برخی از داروها که برای بیماری‌های خاصی چون صرع استفاده می‌شوند، ترشح چربی در پوست را افزایش می‌دهند و در ادامه پوست دچار آکنه می‌شود.
  • مشکلات ژنتیکی: در بسیاری از مواقع، علل بروز انواع آکنه، ژنتیک است و از طریق کروموزوم‌ها از والدین یا نزدیکان به فرزند ارث می‌رسد.
  • استفاده از محصولات آرایشی نامرغوب: اگر عادت به استفاده از لوازم آرایش مانند کرم‌پودر، مرطوب‌کننده‌های روغنی و مواردی از این دست دارید و پوستتان دچار آکنه است، توصیه می‌شود مدتی مصرف این محصولات آرایشی را قطع کنید. احتمالا محصولات شما کیفیت لازم را ندارند یا با پوست شما سازگار نیستند.

عکس صورت خانوم دارای آکنه و بدون آکنه

روش‌های درمان انواع آکنه

برای درمان انواع آکنه روش‌های مختلفی وجود دارد که بسته به نوع آکنه بهترین درمان انتخاب خواهد شد. برای مثال اگر آکنه‌ها خفیف و کم باشند، می‌توان با درمان‌های خانگی و مراقبت‌های روتین آن‌ها را درمان کرد. اما اگر آکنه‌ها شدید و همراه با درد و سوزش باشند، باید با مصرف دارو کنترل شوند. از بهترین تکنیک‌های خانگی درمان آکنه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوست خود را قبل از خواب با شوینده مناسب بشویید و با دستمال خشک کنید.
  • اگر روی پوست آکنه ایجاد شد، از دست زدن و کندن آن خودداری کنید‌‌.
  • تا حد امکان کرم‌پودر و سایر لوازم آرایشی مصرف نکنید.
  • مصرف غذاهای چرب و فست فود را به حداقل برسانید‌‌.

درمان سریع آکنه

اگر درمان‌های خانگی کارآمد نبودند، باید سایر روش‌های درمان آکنه را امتحان کنید. در چنین موقعیتی اگر به پزشک و متخصص مراجعه کنید، ممکن است دارو یا کرم‌های مخصوصی را برای شما تجویز کند. اما اگر علاقه‌ای به مصرف دارو ندارید، می‌توانید به یک کلینیک پوست مراجعه کنید تا از سایر روش‌ها برای درمان استفاده شود.

برای مثال اسید تراپی یکی از سریع‌ترین روش‌های درمان آکنه است که در کلینیک‌ها انجام می‌شود. متخصص با انتخاب یک اسید مناسب، آکنه‌ها را از هرنوعی که باشند درمان می‌کند و اجازه نمی‌دهد که جای آکنه روی پوست شما باقی بماند. البته روش‌های دیگری مانند اسید تراپی وجود دارد که می‌توانید با کمک آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان انواع آکنه را درمان کنید.

اگر بدنبال درمان آکنه و جوش های صورت خود هستید و از این موضوع کلافه شده اید ما در سالن زیبایی پوست و مو صفائیان با ارائه خدمات حرفه ای جهت درمان انواع آکنه و جوش در خدمتتان هستیم. فقط کافی است با شماره 09192305321 با ما تماس بگیرید و وقت خود را رزرو نمایید.

چه زمانی برای درمان آکنه به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم آکنه را روی پوست خود می‌بینید، باید درمان‌های خانگی و‌ مراقبت‌های اولیه را شروع کنید. اگر با انجام این مراقبت‌ها، آکنه‌ها کم و درمان شدند که نیازی به مراجعه به پزشک نیست؛ اما اگر راهکارهای خانگی موثر نبودند و آکنه‌ها با مرور زمان بیشتر و بدتر شدند، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم صورت گیرد و درمان اصولی شروع شود.

آیا آکنه در کلینیک‌های پوستی قابل درمان است؟

بله؛ برای درمان آکنه‌ها شما می‌توانید به‌جای مراجعه به پزشک به یک کلینیک پوستی معتبر که کادری متخصص دارد مراجعه کنید. امروزه روش‌های مختلفی برای درمان آکنه وجود دارد که بسیاری از آن‌ها در کلینیک‌های پوستی انجام می‌شوند. بنابراین اگر درگیر این عارضه پوستی هستید، می‌توانید ابتدا به یک کلینیک پوستی مراجعه کنید و ویزیت شوید تا اگر روشی برای درمان آکنه وجود داشت، انجام شود.

دوره های آموزشی تشخیص انواع آکنه و درمان آکنه|کسب درآمد از لاین فیشیال پوست

حال اگر شما از علاقه‌مندان لاین فیشیال پوست هستید و می‌خواهید فعالیت خود را به‌عنوان متخصص در این حوزه شروع کنید، پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره‌های آموزشی تشخیص انواع آکنه و درمان آکنه در دوره های فیشیال تخصصی پوست می باشد.

امروزه لاین مربوط به فیشیال پوست به یکی از محبوب‌ترین لاین‌ها در کلینیک‌های پوستی تبدیل شده است و شما می‌توانید با فعالیت در این لاین به درآمد خوبی برسید. البته دوره‌ای که برای آموزش انتخاب می‌کنید نیز مهم است؛ از همین رو ما به شما دوره‌های لاین پوست  مجموعه آکادمی صفائیان را پیشنهاد می‌دهیم. شما می‌توانید با شرکت در این دوره‌ها به تخصص لازم برسید و با دریافت مدرک معتبر فعالیت خود در این لاین را شروع کنید.

کلام آخر

عارضه‌های پوستی انواع مختلفی دارند که آکنه یکی از شایع‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها است و از آنجایی که روی ظاهر تاثیر می‌گذارد، باید درمان شود. از همین رو ما انواع آکنه را به شما معرفی و درمان‌هایی که برای آن وجود داشت را نیز بررسی کردیم. امیدواریم بتوانید این مشکل را کنترل و در نهایت درمان کنید.